tetontour.reismee.nl

Die Erste Woche

De 1e week zit er alweer op, tijd voor een up-date!! Heb gehoord dat koning winter eerst even langs NL geweest is van de week, maar jullie zitten nu vast lekker warm! Pak er nog maar een bakje koffie, thee of warme choco bij, eventueel wat lekkers erbij, want het is een heel verhaal...!

Na de pizza van zondagavond snel bedje ingedoken en voor ik het wist was ik vertrokken. Maandagochtend rond half 10 opgestaan, dus goeie nacht gemaakt.

Na het douchen en ontbijten zijn we ruim op tijd richting tram gelopen, we moesten nog een weekkaart kopen en de route naar school uitvinden en die staat aan de andere kant van het centrum.. Maar dit ging in 1x goed en we waren ruim op tijd! Het eerste stuk(je) gaan we met de tram, daar stappen we over op de U-bahn en daar moeten we nog een keer overstappen, daarna is het nog 10 minuutjes lopen. We zitten in een lokaal in een gebouw tegenover 1 vd veele universiteiten van Wenen.

De klas bestaat uit ons 10 en nog een meisje uit IJsland en we krijgen les van een oud(er) vrouwtje, die zelf altijd skiles gegeven heeft.

Deze week hadden we elke middag van 13.00 tot 16.15 les, met een kwartiertje pauze. De lessen bestaan uit: grammatica, woordjes leren, ski theorie, ski spelletjes/warming-up/oefeningen etc. bedenken/uitvoeren, presenteren enz. Zo ongeveer in deze volgorde of andersom en zijn daardoor (een beetje) ongestructureerd. Ik heb niet echt het idee dat hierdoor mijn Duits met sprongen vooruit gaat, maar baat het niet dan schaad het niet..

Na de les hebben we boodschappen gedaan en de eerste avond stond er macaroni op het menu.

Deze nacht (en die daarna volgden) kon ik steeds heel moeilijk in slaap komen. Dit komt mede door mijn bed. Officieel is het een bank; een harde bank.. en door de bed-stand zit er precies in het midden een plank, waar ik dus midden op lig.. en dat is even wennen, wanneer je een boxspring gewend bent.

Dinsdagochtend vrij vroeg (half 8) opgestaan. We moesten om half 11 bij 'school' verzamelen voor een City trip. Dit hield niet meer in dan een wandeling, van 1,5 uur, door de stad bij een aantal belangrijke of bekende gebouwen. 's Middags weer les en 's avonds aardappelschijfjes met bloemkool hot chili en zalm (voor mij een stukje vlees) gegeten. Na het eten gaat iedereen een beetje zijn eigen weg (lezen, internetten, uitzending gemist kijken, muziek luisteren, thuis bellen/skypen enz.) en er zit altijd wel een groepje in de keuken; met de laptop of kaart- en/of drankspelletjes te doen.

Woensdagochtend hadden we alweer een cultureel uitstapje: het Wiener museum. Meer valt er ook niet over te vertellen. Hier waren we heel snel weer weg.. 's Avonds soep met (zwarte) broodjes gegeten. Ja, het is even wennen aan een gasoven anno 2010 ;) In de loop van de avond is een groepje naar de plaatselijke kroeg gegaan en de 'rest' (waaronder ik) zijn thuis gebleven.

Doordat iedereen, ook de thuisblijvers, vrij laat op bed lag, hebben we donderdagochtend geen wekker gezet en kon iedereen lekker uitslapen. Na de les zijn we met de meiden nog even over een (van de vele) kerstmarkten gelopen. Het diner bestond uit patat met gehaktballetjes (van Tet) en sla.

Vrijdagochtend weer vroeg op, want we hadden wederom een uitstapje: het Parlement. Dit was in tegenstelling tot de vorige culturele uitstapjes een stuk leuker en interessanter. Het is een supermooi innoverend gebouw (net als bijna alle gebouwen hier). En dat zegt wat, want zo'n cultuurbarbaar ben ik ook weer niet, haha.. Maar Wenen is echt een hele mooie en ook schone stad (vast ook leuk voor een stedentripje) en in de zomer zal het nog mooier zijn. 's Avonds hebben we pizza gehaald bij buurman ‘Tomato' en daarna zijn we met de hele club naar de Bermuda Triangel van Wenen gegaan. Hier zijn we na pub-in-pub-uit te zijn gelopen, toch maar bij de eerste veelste-volle-kroeg beland, waar nog steeds gerookt werd. Om half 3 lagen we goed en wel op bed, dus jullie kunnen wel raden hoe leuk het was.

Zaterdagochtend weer uitgeslapen en lekker beetje omgerommeld. Iedereen ging een beetje z'n eigen weg of in kleine groepjes. Om half 3 hadden we, 3 andere meiden en ik, met 3 anderen afgesproken bij een tourist-info. Hier hebben we pasjes gekocht waarmee je op diverse plaatsen in de stad een city bike kunt pakken. Omdat er bij het eerste bike-punt niet genoeg fietsen stonden, zijn wij doorgelopen naar de volgende. Mede doordat wij middenin een demonstratie belanden en doordat de anderen ons bike-punt niet konden vinden, fietsten we met enige vertraging richting het Prater. Dit is een groot park van Wenen waarvan een deel ingericht is als attractiepark, hier staat o.a. een oud Reuzenrad uit 1897. Hier ben ik met nog 2 van de groep in geweest. Het rondje duurde 10minutjes en gaf een mooi zicht over Wenen (by night) 's Avonds stond er tagliatelle met broccoli/zalm-saus op tafel, ze waren even vergeten dat ik geen zalm lust, dus dit was voor mij een karige maaltijd: blanke tagliatelle.

Voor een zondag vrij vroeg op gestaan. Om ongeveer 11uur zaten we (met 3 anderen) alweer op een fiets en zijn we langs het Hundertwasserhaus gefietst.. dachten we.. Toen we weer richting metro fietsten, zagen we in een zijstraat heeel veeel mensen staan (op zondagochtend..) stond daar dus: het Hundertwasserhaus!! Haha.. Stonden we daarvoor dus voor het museum, wat een grap! Nog maar een keer van de fiets af en foto's maken om daarna op de metro te stappen naar schloss Schönbrunn. Het idee was om hier naar de dierentuin te gaan, maar het hele paleis en de tuinen zijn alleen al mega groot dat we alleen daar rond hebben gelopen en foto's hebben gemaakt. Ook dit zal er in de zomer, wanneer alles in volle groei en bloei staat, mooier bij staan dan nu in deze winterse sferen. Maar ook nu al was het heel indrukwekkend. Daarna hebben we de fietsen terug gezet en de pasjes weer ingeleverd. En 's avonds pannenkoeken gegeten.

We krijgen hier dus gewoon gevarieerde maaltijden!! Verder ben ik (nu al) een beetje gevoel voor dag en datum kwijt.. We hebben hier wel ruim de tijd om te acclimatiseren, niet alleen aan het weer, maar ook weer aan enig ritme in de dagen te bouwen en aan glühwein drinken, haha :D. Iedereen is al lichtelijk zenuwachtig aan het raken voor Anwarter in Kaprun. Wij zijn de laatste groep die deze cursus gaat doen en op verschillende blogs en fora lezen we de verhalen van mensen die daar nu al zitten en ook op you-tube kun je filmpjes ervan vinden, die zijn ook erg geliefd. We maken onze borst maar nat..!

Volgens mij hadden we hier vrijdag de eerste (sneeuw)vlokjes en vanaf zondagmiddag heeft het een tijdje echt gesneeuwd. Maar het meeste is hier nu ook alweer weg. Ik zou het persoonlijk niet erg vinden dat het hier nog even sneeuwvrij blijft, want ik moet nog met de auto van hier naar Kaprun.

Zo zijn jullie alweer aardig op de hoogte van mijn belevenissen! Bedankt voor de moeite en tijd om te lezen en tot de volgende keer!!

Tschüssi!!

Marije en Luutzen

leuk om je verhaal zo te lezen, was een goed idee van je om een site bij te houden!
hoop dat je het naar je zin krijgt daar straks in Kaprun, zo te lezen vermaak je je nu al gelukkig :)

heel veel succes!

groetjes, Marije

tjisi

hey meid !!

wat een verhaal! wel erg leuk.
ben je je beroep niet mis gelopen??? ;)
nu nog afwachten naar de foto's .
succes nog met je taallessen.
komt vast goed!
dikke knuf

Tante Cor

Hi hi wat leuk en wat een belevenissen al.
Bij Kv is het wel rustiger.
Meid, veel plezier en ik kom wel weer es een kijkje nemen.
Gruss Gott

beppe meinsma en tjerk

Ook wij zijn van deze tijd en gaan jou nu mailen.
Is alles oke?Het is bij ons goed.Bevalt het lesgeven jou een beetje?Kun je orde houden?Bedankt voor de koebel ,hangt al bij beppe om de hals kan ik haar terugvinden.en ook de foto's zijn mooi.Hou je haaks en tot wederhoren Oant Sjen of Gru"tsie mit einand.Beppe M en Tsjerk.