tetontour.reismee.nl

Eerste weken bij de skischool, kerst en oud&nieuw

Na een poosje afwezigheid kan ik jullie weer trakteren op een verhaalover mijn belevenissenvan de afgelopen weken!! In het vervolg hoop ik jullie wekelijks een verslagje te kunnen doen.


Na een lange reis, van nog geen 5 min, kwam ik eindelijk bij de skischool aan.. :D

Ski&Snowboarding Kaprun, Gernot Schermer

Burgi, de receptioniste van de skischool, liet ons zien hoe we bij ons appartement konden komen en gaf nog wat informatie over wat we nog moesten regelen en wat de komende week de planning was. Zaterdag werd onze eerste dag en dan begonnen we met een training.

Ik heb een kamer bij een familie op een boerderij. Op de bovenste verdieping hebben zij 4 tweepersoonskamers, een gezamenlijke wc en keuken. Het huis staat niet ver van de skischool en het centrum, beide zo'n 200 meter.
Ik deel mijn kamer met Belén, ook zij was met dezelfde organisatie als mij naar Wenen en de Anwärterkurs. We hebben naast het (tweepersoons)bed, elk 1 kledingkast(je), een kapstok, tafel met 2 stoelen, een wastafel en een douche op de kamer. Ook hebben we nog een balkon.

Op het moment dat wij aankwamen waren er nog maar twee jongens in de andere kamers. Jason, uit Zuid-Afrika, en Chris, uit Engeland. Zij waren hier al eerder aangekomen en waren al aan het werk bij de skischool. Chris heeft vorig jaar ook al het hele seizoen voor de skischool gewerkt en blijft ook dit hele seizoen.
De skischool heeft ruim 40 leraren in dienst, waarvan zo'n 20 seizoensleraren, de anderen, meestal studenten, blijven soms één of een paar weken. M'n collega's komen, voornamelijk, uit Nederland, Engeland, Duitsland, Hongarije, Roemenië en Oostenrijk natuurlijk..

Omdat heit, mem en Wytze nog tot en met zaterdag bleven heb ik eerst alleen m'n skispullen naar de kelder gebracht en zijn daarna naar hun appartement gegaan, waar ik de komende vier nachtjes ook zou koese. We hebben ons even opgefrist en zijn daarna lekker uit eten gegaan.
Vast niet van de 'lange' reis, maar van de lange dagen, soms korte nachten, stress en spanning was ik best wel doodop. Ik was blij dat ik eindelijk op bed lag en Wytze weer even heerlijk aan kon kruipen. .

Woensdagmorgen hadden we om 9uur bij Burgi op kantoor afgesproken. In het taxibusje zijn we mee geweest naar het Kinderland en tevens verzamelpunt van de skischool. Deze ligt aan de andere kant van het centrum, aan de voet van de Lechnerberg en op zo'n vijf minuten loopafstand van ons appartement.
Terug op kantoor kregen we een formulier waarmee we onze seizoens-ski-pas konden halen!! Daarna langs het gemeentehuis om ons in te laten schrijven en langs de bank voor een rekeningnummer. Dit was allemaal snel geregeld en daarom konden we de rest van de middag heerlijk genieten van de zwembaden, jacuzzi's en sauna's van het net nieuw geopende Tauern Spa!!
De andere twee dagen heerlijk uit- en bij geslapen. Rondgelopen in het dorp en alvast wat spulletjes naar m'n kamer verhuist. En vrijdagmiddag onze skischool-kleding en mobiele telefoon opgehaald.

Zaterdagochtend alweer afscheid genomen van heit, mem en Wytze.. Tijd om ze te missen had ik niet, want de arbeit begon en we kregen onze eerste training! Samen met nog zo'n 7 andere, nieuwe leraren, kregen we training in de manier waarop onze skischool les geeft: Alle beginners volwassenen laten we op ski's van 1.20m. skiën. Door de kleine en getailleerde ski's leer je sneller en makkelijker bochten maken en op je kanten skiën, carven.
Na de ochtend op de oefenweide te zijn geweest zijn we 's middags op de Maiskogel en Schaufelberg geweest om het gebied en de pistes daar te verkennen.
Om drie uur zat de training er weer op en zijn we terug gegaan naar de kamer waar ik begonnen ben aan het inruimen van de kast. Nu was dit zomaar klaar, omdat de kast amper een meter breed is, dus hij zat binnen no-time vol! Om vijf uur hadden we nog een welkomstmeeting met alle skileraren.

Inmiddels waren er ook twee Nederlandse meiden op een van de andere kamers gekomen. Beide hebben zij voorgaande jaren ook al voor de skischool gewerkt. Pytsje, uit Jorwerd (wat is de wereld weer klein) en Charlotte .

Zondag, het begin van een nieuwe (les)week en mijn eerste werkdag. Omdat het nog rustig was qua gasten, voor velen, en voornamelijk de 'nieuwe' leraren, nog geen werk en daarom kregen we weer training.

Maandagochtend eerst in kinderland geholpen. Om 11 uur werd ik gebeld door Burgi dat ik alvast pauze moest nemen, want vanaf half 12 had ik 4 uurtjes privéles. Een moeder met twee kinderen, voor het eerst op ski's. Spannend.. mijn eerste officiële uren als skilerares. Gelukkig waren het Nederlanders, waardoor in elk geval het communiceren makkelijker was.

Dinsdagochtend vroeg op!! Om 8uur in de lift zitten, waarna we een uur training krijgen. Helaas deze dag weer geen werk, daarom de kamer een beetje verder op- en ingeruimd, boodschappen en nog wat 'huishoudelijke' klusjes gedaan.

Woensdag de hele dag in kinderland geholpen bij de kleinste/jongste kinderen, van 3-5 jaar, zoals ik zelf ook ooit begonnen ben.. Nou, dat valt niet mee!! Aan het eind van de dag ben je kapot van het continu 1meter10 oprapen en weer in het rijtje te zetten, troosten, afleiden (omdat ze weer wat anders zien of omdat ze geen zin meer hebben in skiën etc.etc.) en ze proberen te begrijpen in alle verschillende Europese talen! Maarr.. Het is ook heel leuk werk!! Als ze heel aanhankelijk naar je toe komen of enthousiast hun (fantasie)verhaal bij je komen doen en als ze allemaal netjes in een rijtje achter je aan skiën, geeft je dat een goed en voldaan gevoel!

Eerste kerstdag kreeg ik een Nederlands jongetje en meisje (neef/nicht) voor drie dagen privéles. Dus tijdens de kerstdagen ook gewerkt.
's Avonds hadden we met de huisgenootjes een kerstmaaltijd bereid; Kip en aardappeltjes uit de oven, broccoli en sperzieboontjes met spek! Heerlijk en gezellig gegeten.
De dagen daarna heb ik nog een aantal keer volwassenen privélessen gegeven en vanaf woensdag kreeg ik voor de rest van de week een groep van 10 volwassenen, beginners. Dus ook met oud- en nieuwjaarsdag moest er gewoon gewerkt worden.
Oudejaarsdag; om 17.00uur bij de skischool verzamelen voor de Fakkellauf. Een half uurtje later zaten we in de lift. Het eerste deel van de piste in het pikkedonker afgedaald. Op de helft moesten we ons weer per skischool verzamelen en daar kreeg je een fakkel. Het laatste deel van de Schaufelberg als een vuurslang naar beneden geskied met ruim 100 collega's en concullega's. Dit was zo mooi om mee te maken! Misschien dat jullie ze al gezien hebben, want ik had ze alvast op de site gezet, maar tijdens het afdalen heb ik een paar foto's en een klein filmpje gemaakt om ook jullie een beetje de sfeer te kunnen laten zien..
Na een glühwein zijn we naar het huis van een collega gegaan. Hier zouden we, met de Nederlandse collega's, andijviestamppot eten. Jammer genoeg is dit spinaziestamppot geworden, want de andijvie was op.. Desondanks en wederom heerlijk gegeten! Na een of ander vaag spel zijn we rond half 12 richting centrum gelopen. Naast de Pavillon-bar is een pleintje en daar draaiden ze muziek en stond een extra biertap. Hier waren ook veel collega's en leraren van de andere skischolen. Helaas heb ik geen contact kunnen krijgen met Nederland. Bellen lukte helemaal niet en enkel een paar hebben mijn sms ontvangen.

Bij deze, voor iedereen (weet niet of het officieel nog wel mag): folle lok en seine!!

En nieuwjaarsdag stond ik weer netjes om half 10, als een van de weinigen, met mijn gasten op de piste.
De feestdagen waren hier sowieso heel anders dan thuis. Ook omdat alles hier 'gewoon' (vaak wel met aangepaste openingstijden) open is en doorgaat, heb je ook niet het idee dat het speciale dagen zijn.

De eerste week van januari kreeg ik een nieuw groepje volwassenen beginners. Normaal duurt een 'week' skiles 5dagen, dus van zondag t/m donderdag. Deze week waren hier voornamelijk Engelsen en Ieren. Doordat zij ook dinsdag als aanreis dag hadden en dan woensdag met de lessen begonnen en er ook nog gasten voor 2 of 3 dagen skiles geboekt hadden, was dit een beetje een rommelige week, waarin ik elke dag een nieuwe groepssamenstelling had.

Na 18 dagen aaneen gewerkt te hebben, was ik die zaterdag weer eens lekker een dagje vrij! Hier was ik ook echt even aan toe! Ik was vanaf het begin van dit nieuwe jaar niet helemaal fit; oorpijn, verkouden, hoesten en alle holtes zaten me vol. En dan is de kou, en het was vanaf de kerstdagen heel koud, ook niet echt bevorderlijk. Dus dat was veel Dampo smeren, neussprayen en keelsnoepjes eten. Deze dag dus lekker uitgeslapen en voornamelijk binnen gebleven.
Dit weekend gingen veel collega-leraren weer naar huis. De meesten studeren nog en komen in de vakantieperiode hier werken. Ook Pytsje was er alleen voor de 3 -drukke- kerstweken. Charlotte is inmiddels ook weer even in Nederland, maar zij komt eind deze maand weer terug en blijft dan ook de rest van het seizoen. Jason heeft maar een paar weken gewerkt, hij kon geen werkvergunning krijgen en moest daarom eind december ook weer naar huis.
In huis is het nu erg rustig. We zitten hier nog maar met z'n drieën; Belén, Chris en ik. In een van de andere accommodaties, hier 100meter vandaan, zitten ze ook nog maar met z'n 3en en daarom gaan we regelmatig bij elkaar op bezoek!

Vanaf zondag had ik weer een groepje kinderen in de leeftijdscategorie van rond de 5jaar. Ze kunnen zelf in de lift en bochtjes maken, dus heb me de eerste dagen vermaakt op de Lechnerberg (blauwe piste waar we heen gaan nadat ze uit kinderland komen). Op dit moment zitten er voornamelijk gezinnen uit het Oostblok in Kaprun, zij hebben nog tot eind januari vakantie. Het probleem met de kinderen is dat ze bijna geen Engels en Duits kunnen. Dus veel met handen en voeten communiceren.
Maandagmiddag kwamen de ouders van Wytze nog even langs, zij waren deze week, een uurtje rijden hier vandaan, op wintersport.
Van woensdag op donderdag heeft het hier de hele avond geregend (helaas mocht ik dat hier ook meemaken) Maar dat is niet bevorderlijk voor de sneeuw en de pistes. Kinderland stond grotendeels onder water.
Donderdag is De wedstrijddag, maar deze was voor vandaag gecanceld. Als leraar moest je, in overleg met je gasten, bepalen of je wel of niet ging skiën. Een van mijn leerlingen wilde perse skiën, dus ben ik met hem naar de gletsjer gegaan. Op de gletsjer sneeuwde het, het was er erg koud en daarnaast waaide het er een halve orkaan. Pistes werden veelal niet geprepareerd en de meeste liften waren gesloten. De skiërs die er waren, waren de gevorderde en diehard skiërs en dan nog zag je de een na de andere onderuit gaan in en door de poedersneeuw. Maar zo goed en zo kwaad als het kon, ben ik 4 uur lang, 2 verschillende pistes in sneeuwpflug! met mijn Anfänger afgeskied. Dit had niks meer met lesgeven te maken.. Door de blizzards zag je met of zonder skibril helemaal niks en het was hopen dat ik zelf niet een val zou maken, wat ook niet gebeurd is! :D Tijdens de middagpauze had ik de stille hoop dat hij het wel voor gezien had. Alles was nat door de regen en de sneeuw en binnen was het fijn zitten, maar helaas.. de jongen had er wel lol aan om met dit weer te skiën. Dus heb ik netjes mijn 'les' afgemaakt.
's Avonds alle zorgen kunnen vergeten tijdens een 'Captain Morgan-party' in Pavillon. Waar we 's middags nog rustig met de leerlingen zitten te eten, is het vanaf het eind van de middag een gezellige après-ski bar.
Vrijdag was de sneeuwconditie ver gedaald, maar tussen de waterplassen op de pistes door werd er wel weer gewoon les gegeven. De afgelaste skiwedstrijd werd deze dag ook nog gehouden met 's avonds de prijsuitreiking in Pavillon. Dit is dan vaak ook de laatste keer dat je, je leerlingen ziet.

Zoals jullie misschien al opgemerkt hebben is geen dag of week hier gelijk. Grotendeels omdat je afhankelijk bent van aantal en niveau van de gasten en het weer. Maar de globale indeling van de week ziet er als volgt uit:

Zondag; begin van de lesweek, start nieuwe groepen

Maandag; fotograaf; deze maakt een foto van de hele groep en eentje met leraar/leerling, deze kunnen de gasten daarna kopen.
Om de 2 weken; eind van de middag een meeting (werkbespreking)

Dinsdagochtend; van 8-9 skilerarentraining

Woensdag; normale lesdag, geen bijzonderheden

Donderdag; 's ochtends skiwedstrijd voor de groepen, kinderen en volwassenen, vanaf vijf uur prijsuitreiking bij Pavillon

Vrijdag; laatste lesdag

Zaterdag; meestal, vrij

Een 'normale' dagindeling is als volgt:

Half 8 wekker. Half 9 naar de skikelder en richting Sammelplatz lopen. Om 9 uur houd de baas zijn dagelijkse praatje over het weer, de verwachte gasten, verdeling van de groepen en privélessen en eventuele andere bijzonderheden. Daarna ontvang je de leerlingen (en eventueel ouders). Bij nieuwe gasten moet het een en ander ingevuld worden, kijken of iedereen een skipas heeft, kinderen moet je een hesje aan doen en regelen dat ze geld of vouchers meekrijgen voor het middageten. Je bespreekt de dagindeling: wat je gaat doen, waar je gaat eten en hoe laat en waar je eindigt. En om half 10 beginnen de lessen, 11.30-12.30 pauze en om 14.30 zijn de lessen afgelopen, daarna nog even praatje met de gasten of ouders, kinderland opruimen of zelf nog even een afdaling nemen.
Tussen 4uur en half vijf moeten we naar kantoor om onze uren door te geven.
Even heel wat anders dan dat we, tegenwoordig, in Nederland gewend zijn.. De gast laat je aan het begin van de cursus een leskaart invullen, deze gegevens nemen wij weer over op een papier en vervolgens ga je naar het bureau waar Gernot achter, een oude, computer (dat dan weer wel) zit. Je noemt je medewerkers nummer, zegt hoeveel gasten je hebt en voor hoelang ze blijven en wat je gedaan hebt. Best wel ouderwets, maar het heeft ook wel weer wat. Ook zie je de meeste collega's dan nog even. Daarna doe je soms nog even een drankje of we gaan naar de supermarkt voor het avondeten. De avonden worden gevuld met bellen, skypen, douchen, opruimen, lezen, tv kijken en af en toe eens een feestje.. En meestal liggen we rond een uurtje of 10.. 11 weer onder de wol! Slapen is hier zeker geen probleem! Na de hele dag in de buitenlucht, intensief bezig zijn en het continu omschakelen in diverse talen ben ik vaak voordat ik het weet in dromenland..

Reacties

Reacties

tjisi

wat een verhaal!! maar wel weer leuk om te lezen!!!
dus met de dagen vullen heb je geen probleem!!

knuffels ons

tjerk.de.jong@hetnet.nl

Wij hebben het verhaal gelezen wat je daar doet ,best intensief soms ,maar wel l euk begrijpen we. Deze week hoog bezoek, dus kamer opruimen en alles spik en span Geniet er maar van .
Groeten Beppe Joukje en Tsjerk

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active