tetontour.reismee.nl

Een greep uit het leven van een vrijwilliger

Zaterdagochtend werd ik om 5u wakker. Het wordt dan licht en de eerste kinderen gaan uit bed en naar buiten, omdat mijn kamer naast de speelplaats is kan ik daar goed van mee genieten. Gelukkig kon ik het rekken tot 7uur!!
Na eindelijk weer eens een warme douchen en daal bhaat ben ik met de kinderen spelletjes gaan doen en de namen maar eens gaan leren (die voor mij weer erg moeilijk zijn!! maar om nou 10 kinderen een andere naam te geven.. ;))
Ook kwam ik er achter dat opa, de vader van DB, hier ook nog woont. In een gebouwtje in de tuin.
Op de dag dat jullie de vrijheid aan het vieren waren, was hier in de buurt, 5km verderop ;) een landslide, 5 doden en nog meer als 50 vermisten waaronder 3 Ukrainers (meer details via google: 5mei/landslide/pokhara) Maar dit wilden (sommigen van) jullie vast niet weten ;)

's middags mijn muskietennet geinstalleerd. Niet zozeer omdat ik last van muggen heb, maar omdat ik al kennis heb mogen maken met 3 kakkerlakken. Deze weten precies wat ik wil en dat is: zo snel mogelijk een levenloze kakkerlak!! Ze zijn verdomd snel.. toch staan er al 3 kruisjes in mijn kamer en is het tot nu toe rustig!! Verder kennen ze hier de insecten zoals wij die kennen alleen dan 'ietsje' groter! Ik moet er erg op letten dat ik het ongedierte niet voor de ogen van de Nepalezen dood, want zelf zijn ze liefdevoller tegen deze medebewoners.

Na het avondeten.. daal bhaat... rond negen uur, zoek ik meestal mijn kamer op. Tussen zes en zeven uur is het al zo goed als donker en ook omdat iedereen zo vroeg op is, zit er weinig leven meer in.

Zondag mijn eerste werkdag, dacht ik. Maar de kinderen waren vrij omdat het Buddha Jayanti was, verjaardag van Buddha. Dus wederom met de kinderen spelletjes gedaan. Ze hebben 4 spellen: disney prinsessen memorie, 4 op een rij, fruitdomino en mens erger je niet. Dit is voor onze maatstaven weinig en lijkt saai, maar elke keer worden deze spellen met andere (elk kind zijn/haar eigen) spelregels gespeeld. En daardoor blijft het leuk!! En heb je echt wel genoeg aan vier spellen! ;) Verder vermaken ze zich met oa tekenen, dansen, touwtje springen, een frisbee en een bal. Ook doen we af en toe groepsspellen, waarvoor je praktisch niks nodig hebt. In onze ogen hebben ze niet veel speelgoed (voor 10 kinderen zouden wij zeggen weinig) toch vermaken ze zich de hele dag.

's Middags ben ik nog even wezen shoppen en dat het hier toeristischer is, merk je ook aan de prijzen. En deze avond, eindelijk, een beetje variatie in het avondeten: daal bhaat met EI!! Ook werd er een nieuw meisje gebracht, Sunita.

Maandag mocht ik ze dan eindelijk naar school brengen. Dit houd niet meer in dan ze voor de poort afleveren en weer naar huis lopen. De school ligt 3 straten verderop en met 5minuten ben je er. Er kwam nog een Duits meisje om de hoek kijken/helpen, zij 'werkt' maar 3 uurtjes per dag bij FFN (e dit was haar laatste dag) en gaat 's middags naar een ander project. 's Middags alle kindjes weer netjes uit school gehaald en na de thee met koekjes: huiswerk maken. Vaak is dit in Nepali of moeten ze hele pagina's tekst of opdrachten overpennen en de afbeeldingen erbij natekenen en dat soms 2 of 3 keer! Daar kan ik ze dus al niet mee helpen. Verder zijn ze erg ongestructureerd. Ze pakken het eerste boek wat voorhanden is, slaan het open en beginnen te lezen.. Nou ja, wij zouden dit zingen noemen (en dan 10 kinderen door elkaar) Vervolgens slaan ze nog ergens een bladzijde open en het kan zo zijn dat ze de volgende dag precies de zelfde pagina's weer doen. Ze weten volgens mij zelf soms ook niet echt wat ze doen, waar ze mee bezig zijn of watvoor huiswerk ze hebben.. En daarom maak ik me daar ook maar niet druk over!! Om me toch nog een beetje nuttig te maken, duik ik af en toe de keuken in om daar mee te helpen.

Eén van de jongens; Rijan, was deze dag jarig en omdat Sushila later deze maand jarig is, werd deze ook meteen gevierd. Ja, je blijft ook bezig met zoveel kinderen. Uit school heb ik ze kennis laten maken met mijn meegebrachte stroopwafels en deze vielen erg in de smaak.

Daarna met Sushma, de oudste dochter, taart gehaald en ik heb kip en frisdrank gekocht, wat echt een feestmaal voor ze is! Daarna hebben we de keuken versierd en konden we aan tafel. Opa kwam ook nog even uit zijn schuilplaats om beide jarigen te feliciteren.

Eerst werd er een half uur gedaan over 2 kaarsjes op een taart zetten en aansteken... Daarna kon dan eindelijk 'Happy Birthday' gezongen worden. Waarna de taart door de jarigen werd aangesneden. Vervolgens werd dit stukje taart uitgesmeerd over het hoofd.. :S Zonde!!
Moeder zet vervolgens een rode stip, Tika, op het voorhoofd en hierna volgt de rest van de familie.

De taart zag er smakelijk uit. Helaas was de cake heel vochtig, maar daar houden ze hier wel van merk ik inmiddels. Ze dopen alles overal in. Wanneer ze 's middags thee krijgen bijvoorbeeld: wij hebben koekjes BIJ de thee of dopen ze in de thee, hier gooien ze alle koekjes in de thee en lepelen het verkregen goedje vervolgens op. Ook de daal bij de bhaat is een vochtige substantie waar ze hun vingers bijna bij op eten.. En onderdeel van het avondeten was een soort van kroepoekchips, deze werd dus eerst in de frisdrank gedoopt.. Hmm, ze blijven me verbazen!!
Ook heb ik nog nooit (met name) kinderen, zolang zien doen over het eten van een stukje taart. Alles wordt opgepuizeld, voornamelijk de koekjes, het gebak en de andere 'speciale' voedingswaar worden heel zorgvuldig en bijna kruimel voor kruimel opgegeten.
Na deze feestpartij wilde ik gaan douchen.. En hopelijk is dit de laatste variatie qua badkamermomenten: GEEN licht.. Dus gedoucht bij kaarslicht en ik moet zeggen dat is de beste variatie. Moet je ook eens proberen (scheelt ook weer stroom ;))
Later op de avond was er weer stroom en net als ik worden de de kinderen dan ook helemaal gek!!

Dinsdag, nadat ik de kindjes naar school had gebracht ben ik naar de naastgelegen wijk Damside gelopen en op de terugweg door het Bashundara park, daar van het uitzicht op de bergen en het meer genoten. Om 3 en 4uur de kinderen weer opgehaald en geholpen met huiswerk. Na het avondeten nog een paar spelletjes gedaan en toen was het weer bedtijd.

Woensdag richting Lakeside north (Khaherey) gelopen, andere kant van het meer. Prachtig! Het plan was om naar het dorpje Pame Bazaar 4km verderop te lopen, maar met deze temperaturen en door de bergjes over half geasfalteerd, half zandpad is dat vrijwel niet te doen. (Ook heb ik hier mijn verantwoordelijkheden en moet ik er natuurlijk rekening mee houden dat ik weer op tijd bij school sta!) Ik kwam niet verder dan zo'n 500 m buiten Lakeside. Maar de beloning was er niet minder om, wederom prachtige uitzichten! Op de terug weg in een van de bookshops het boek ‘Eat, pray, love' voor RS 600 (ong. €5,50) gekocht, dus ik vermaak me de komende tijd wel!

Donderdag hadden de kinderen geen school omdat er een ov staking was.
De hele nacht had het geregend en onweer, daardoor was het een aantal graden afgekoeld. Lekker, toch is van 35 naar 25 gr hier koud genoeg voor lange mouwen. Rond 10 uur werd het weer droog en zonnig en verplaatste alles zich weer naar buiten. Ook was deze dag perfect om alle kindjes onder de douch door, hun uniform en schoenen te wassen, ondanks het stof en vuil dragen ze hier een witte blouse en witte schoenen... En ontluizen!! Dit alles hoef ik gelukkig niet te doen!! Heb wel meteen maar het nuttige met het aangename gecombineerd: en ben ook maar een paar shirtjes gaan gewassen. De temperatuur was weer richting de 35 gestegen en dan is met water spelen heerlijke verkoeling en zo heb ik ook weer RS 70 (€0,65) bespaard bij de laundryservice!
Ook noemenswaardig is het dat we daal bhaat aten maar gefrituurde deegbroodjes met krieltjes en groente. Beetje vreemd, maar wel lekker!! Ik heb deze keer ook lekker met mn rechterhand gegeten!! Tegen de avond begon het weer te regenen waardoor ik erg vroeg mn bedje heb opgezocht.

Vrijdag wederom vrij, nog steeds aan het staken...
Dit huis zit vol verrassingen!! Zo kwam ik er deze dag achter dat oma ook nog in de tuin woont! Dat je elkaar toch mis kunt lopen op zo'n klein oppervlak.. :D

‘s middags de deur maar even uit gegaan. Weer richting Damside. Vandaag geen druk gemotoriseerd verkeer op straat, maar overal fietsers. En een Nepalees op een fiets is denk ik net zo erg als een Nepalees in een auto.. Ook deze proppen ze vol met mensen en goederen en fietsen kriskras door elkaar en rakelinks bij elkaar langs.
Het was een aantal graden warmer als de afgelopen dagen, richting de 40gr, en dat is hot! Desondanks ben ik in deze hitte, met een tussenstop in Damside Park, naar de Devi's Falls gelopen. Dit ligt net buiten Pokhara; Damside en is vanaf FFN 4km (het kan dus wel ;)). Helaas werd mijn wandeling niet beloond..: Devi's Falls was gesloten.
Op de heenweg gingen ook bijna alle shops al dicht, vreemd.. Maar ja er zijn hier wel meer dingen (in mijn ogen) vreemd: Nothing is good or bad. Thinking makes it so ;)
Maar op mijn terugweg werd duidelijk waarom: iedereen was de straat op en had zich bij een rotonde verzameld om te staken! Tussen de mensenmassa door zag ik dat het op de rotonde letterlijk blauw stond van leger- en politiemensen, die hier uitgedost zijn met geweer en stok.. Ik moest hier natuurlijk weer net langs en na enige twijfel om misschien maar een omweg te nemen, kwam er een Nepalees bij me staan en vroeg waar ik heen moest.. 'ja, hier door die menigte en dan linksaf.' Hij verzekerde mij dat het veilig was om doorheen te lopen en desnoods wilde hij wel even stukje mee lopen. Ik heb hem bedankt en ben alleen verder gelopen en zoals hij al zei: no problem!

Restaurant 'dont pass me by' kon ik natuurlijk niet zomaar voorbij lopen en al helemaal niet als je weet dat een flesje, 2glazen dus, frisdrank RS45 (€0,42) kost! Het terras gaf een prachtig uitzicht over een deel van het Phewa Lake; heerlijk om even bij te komen. Ik raakte hier in gesprek met een Israelische die ook alleen op reis is, maar na het weekend naar India afreist, helaas... Af en toe, buiten FFN, een beetje gezelschap zou inmiddels wel leuk zijn..

Thuis had Chhitij de mtb van een vriendje te leen en wat een feest was dat!! Alle kinderen helemaal door het dolle want ze mochten elk een paar rondjes mee op de stang.


En daarmee zat de eerste week bij FFN er alweer op!

Reacties

Reacties

Baukje

Leuk Tet! In hiele oare wrâld as hjir by ús!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active