tetontour.reismee.nl

Op een "onbewoond" eiland, daar zou ik willen zijn (daar was ik!!)

Eindelijk weer een beetje tijdsbesef. Dagen zijn hier allemaal hetzelfde doordat alles kan en doordat dat altijd kan en kan het vandaag niet (meer), dan morgen wel!

Toevallig was het dat ik deze trip precies in het weekend had geboekt.
Zaterdagochtend al m'n spullen weer ingepakt. Mijn backpack kon ik het hotel laten staan en met m'n rugzakje met alleen het hoogstnodige, bijtijds naar de pick-up plaats: Monkey Republic restaurant.
12.00uur stond er op mijn ticket en ik kon me nog goed herinneren dat ze bij het boeken van het ticket ook hier weer zeiden: ,,Be on time!'' Want de boot vertrekt om 12.30uur!
Maar om 12.30 was ik nog steeds niet opgehaald.. ,,No problem, don't worrie'' zei de meid achter de bar.. Oké.. Nu heb ik ook hier al ondervonden dat je overal zeker een half uur bij op kunt tellen en ook dat het altijd nog goed gekomen is. Dus die gedachte gaf de burger weer een beetje moed! En helemaal gerust gesteld was ik toen ik bij een tweede persoon navraag deed en zei: ,,the pick-up will come, some time..''
'Some time' was uiteindelijk nog een half uurtje wachten en om 13.30 zat ik weer op het water van de Golf van Thailand.

Niks nieuws om te vertellen dat het ook vandaag weer regende, maar na anderhalf uur, vanaf dat we op de boot zaten, stopte het. En alles stopte! Want ook de motor van dit bootje hield er mee op! Technische problemen, maar dit keer midden op open water.. Na een kleine reparatie voeren we weer verder en uiteindelijk heeft dit zich 7 (!!) keer herhaald! Waarbij we de laatste keer zo lang stuurloos hebben stil gelegen dat het bootje een heel eind uit koers was gedreven. Dit heeft ons meer dan een uur langer dan gepland op het water gehouden..
In de tussentijd kwam het water ook alweer van boven, maar nu ook van de hoge golven, door de opkomenede storm, die kapot sloegen tegen het bootje.
Ik had geen droge draad meer aan m'n lijf! Doorweekt en ijskoud kwam ik aan op het eiland Koh Rong, oftewel Monkey Island. Hier legt de boot aan, aan een houten steiger en vanaf daar loop je het strand op waaraan de bungalows staan.
Ik heb mijn bungalow opgezocht, natte kleren uitgetrokken en eerst maar even met een dekentje over, in de hangmat en met uitzicht over het strand en de zee, opwarmen. Daarna was het tijd voor een lekkere warme kop thee en een warme maaltijd.
De meeste medepassagiers van de boot trof ik in het restaurant/bar van Monkey Island Bungalows en daardoor heb je snel aanspraak. Eerst met 2meiden uit Zwitserland, daarna heb ik mijn avondmaal gegeten met een Noorse meid en uiteindelijk zat ik met die laatste, een Belgische, een Zwitserse en een Engelse cocktails te drinken en speelden we een aantal drankspelletjes.
Om half elf zochten de meeste hun bungalow op. Bungalow is een beetje een groot woord, want het was niet meer als een rieten/strooien hut op houten palen en binnen was het er erg vochtig en klam door het regenachtige weer. Door de stro-geur deed de hut me erg denken aan de hooizolder op de boerderij: dus voelde me alweer helemaal thuis..!! Even niet meer toen ik na het ontwaken de volgende ochtend oog in oog stond met mijn medebewoners: 2grote hagedissen!
Eén nachtje was wel genoeg hier, was mijn conclusie..
Ook regende het voor de verandering weer eens, dus mijn besluit stond vast: ik zou de boot om 16.00uur terug nemen. Maar om half 4 kregen we te horen dat deze niet ging vanwege de (opkomende) storm.

Daar zit je dan, vast op een, bijna onbewoond, eiland. Gekleed op en tas gepakt voor maar één nachtje weg.. Maar hé, even realistisch blijven: Er zijn ergere plekken om verplicht te moeten blijven..
Drie Engelse meiden die ook op dezelfde boot heen zaten, wilden ook met dezelfde boot als mij terug. Alle vier hadden we onze spullen alweer ingepakt en uitgecheckt, maar moesten nu toch nog een nachtje bijboeken in de strohut. De Engelsen boden meteen aan om voor deze avond een bungalow te delen met z'n vieren. Helemaal goed!
We werden flink in de watten gelegd, want we kregen de grootste bungalow met eigen 'badkamer' ..een tuinslang met koud water en een gat in de grond.. en een discount!
Nadat we alles weer geinstalleerd hadden in de bungalow (muskietennetten opgetrokken, alle waardevolle spullen in de lockbox en al het eetbare goed weggestopt voor de muisen en het ongedierte..) zijn we maar gaan zwemmen om een beetje op te warmen! Klinkt gek misschien, maar de temperatuur van het zeewater was lekker warm ..warmer als onze 'douche'.. En bovendien was het zoute water wel even goed voor mijn opgelopen verkoudheid en verstopte neus- en hoofdholtes.

Daarna zijn we maar weer naar de bar/restaurant gegaan om nog meer te relaxen, chillen en kaartspelletjes te spelen. 's Avonds zijn we met een groep, allemaal gestrande eilandgangers, wezen eten bij een klein restaurantje verderop aan het strand. Na het eten weer in de bar bij Monkey's Bungalows beland waar we nog meer gestrande reizigers troffen.
Eerlijk gezegd was dit verplichte nachtje op koh Rong achteraf nog leuker en gezelliger als de eerste. Waarschijnlijk omdat we inmiddels allemaal bondgenoten waren en dat schept een band ;) Deze avond is het vrijwel de hele avond droog gebleven en daarom konden we ook nog getrakteerd worden op een FireShow door het personeel van Monkey's. Het was snel laat en het werd tijd dat we ons bedje op gingen zoeken.
Gelukkig ging de boot de volgende ochtend al om 8uur. Stampvol zat deze! Iedereen wilde van het (Monkey) Island af! ..waar ik overigens geen aap gezien heb..
Dit keer geen motorpanne en regen, maar werden we beloond met prachtig weer en zon! En om 10 uur, de tijd dat normaliter de ochtendboot vanaf Koh Rong vertrekt, stonden we weer op het vaste land van Sihanoukville.
Ik ben naar het hotel gegaan en heb m'n spullen weer naar de kamer gebracht, even opgefrist, omgekleed en een ontbijtje genomen.

Voor deze maandag had ik al een busticket naar en een overnachting in de volgende plaats geboekt. Deze moesten door bovenstaande gebeurtenis een dag verschoven worden. Na twee telefoontjes en binnen 5 minuten was het geregeld dat beide een dag verschoven werden. Heerlijk!! dat alles zo makkelijk, snel en kostenloos kan!
Een geluk bij een ongeluk was nu dat ik nog een extra middag in Sihanoukville had. En die had ik nog net nodig om alles gedaan te hebben wat er op mijn 'to-do' lijstje stond..
Voor deze missie was er nog een klein probleempje: ik beschikte niet over de juiste en voorgeschreven outfit. Weer één telefoontje, daarna nog een aantal keer over en weer smsen en het was alweer opgelost! En zo gebeurde het dat ik maandagmiddag op een 250cc crossmotor zat! Ik werd voorgesteld aan mijn instructeur en bij het horen van zijn naam gingen mijn wenkbrauwen wel even omhoog: Thiran. Als dat maar goed kwam..!
Hij deed zijn naam geen eer aan en was ontzettend aardig en bovenal geduldig! Ik werd naar een afgelegen open veldje gebracht en hier kreeg ik mijn eerste motorles en leerde ik de beginsellen van het motorcrossen. Goed voor mijn zelfvertrouwen was dat ik hier geen schade aan andere mensen aan kon brengen en mocht ik crashen dan zouden ik en/of de motor er goed vanaf komen, omdat dit veldje tot enkelhoogte onder water stond. Na en beetje rondcrossen in de eerste 3 versnellingen gingen we naar een zandvlakte en uiteindelijk moest ik mijn pas geleerde skills op een grindweg showen. Immer-geraude-aus werden hier ook de hogere versnellingen uitgetest. Thiran was tevreden over mijn voortgang en techniek en de echte trip kon beginnen: Op naar de Kbal Chhay waterval!
Deze lag 4km. bergopwaarts en de weg ernaartoe ging dwars door de jungle, bossen, bergdorpjes en open vlaktes. Onderweg kwamen we van alles tegen: kleine, grotere en hele grote plassen, zandpaden, gladde en slipperige modderpaden en rotshellingen. We gingen bergjes op, bergjes af, over bruggen, door riviertjes.. Bomen die de weg blokeerden moesten omzeild worden en af en toe moest ìk zelfs bukken om niet achter een tak of struik te blijven hangen. Tot twee keer toe zat ik muurvast in een modderpoel en moest Thiran het stuur even overnemen om me, correctie: de motor, weer te bevrijden. Maar naar mate de rit vorderde, voelde ik de motor steeds beter aan en groeide mijn zelfvertrouwen aan dit stuur!
Ik was best een beetje trots op mezelf toen we op de terugweg over de weg reden waar ik eerder die middag nog achterop zat richting het veldje waar ik begonnen was. Nog geen 5uur later (èn al een avontuurlijke motorrit rijker) draaide ik mijn rechterhand een slag om, waardoor ik nog wat extra gas bijgaf en bestuurde ik zelf diezelfde motor!!

's Avonds zijn we nog een keer met een deel van de 'eilandploeg' in Sihanoukville uiteten geweest; de 3 Engelse meiden, 2 Duitsers en een Israeliër. Daarna moest de backpack weer ingepakt worden en was het alweer bedtijd. De volgende dag zou weer deels in een bus worden doorgebracht.

Reacties

Reacties

Jeroen

Wauw wat een avontuur, erg leuk om te lezen!
Je komt ook zoveel mensen tegen steeds, geweldig.

Ik heb ook nooit zo tegen Thailand aan gekeken, maar het klinkt echt prachtig.
ik ga ga een reis plannen via ww.reis.nl

Wie weet komen we elkaar nog wel tegen:)

Tetje

Hoi Jeroen,
bedankt voor je berichtje.
Met welke jeroen heb ik het genoegen? Ik ken er meerdere en weet niet zeker of je 1 van deze bent..
Voor wanneer heb jij je reis gepland?
Ik ben nog 2 weken in Thailand, maar misschien kan ik je nog voorzien van tips..

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active