tetontour.reismee.nl

Zweten, spierpijn en blauwe plekken!

5 Van de 7 dagen zitten er alweer op! Liters zweet en water zijn er al doorheen. Spierpijn, vooral in mijn kuiten en bovenbenen! En mijn benen inmiddels vol blauwe plekken. Overal! zelfs op plekken waar geen contact is tijdens de stoten en trappen.. De jongens vinden dit nogal grappig, maar zijn wel zorgzaam, ze vragen elke dag netjes hoe het gaat en willen ' s ochtends eerst weten of er weer nieuwe bij zijn gekomen..

Ik zal jullie even mee nemen door een gemiddelde dag in de Gym!

Om 6.30 gaat de (gemeenschappelijke) wekker en om 6.45 sta ik beneden in mijn sportbroekje, shirt en speciaal nog aangeschafte 'hardloop'schoenen (type: wegwerpsneakers, made in China). Klaar voor het aperitiefje: een half uurtje hardlopen, waarin we tussen de 5 en 10 km afleggen.
Hierna begint pas de warming up en gaan we touwtje springen, gevolgd door een serie rekken en strekken met de hele groep. Daarna worden mijn handen ingezwachteld door de trainer en begin je met 'shadow boxen' en/of 'drills'. Shadow boxen is voor de spiegel, in de ring of op een zak de verschillende bewegingen uitvoeren. Drills is hetzelfde maar nu commandeerd de trainer de bewegingen.
Daarna gaan de trainers de ring in, waarna wij om beurten ook de ring in moeten. Je staat 1 op 1 met je trainer en deze, ingepakt in pads, geeft je de drills waarna je ze, op hem, uitvoert. De bewegingen gaan in rap tempo achter elkaar en ondertussen beweeg je door de ring. Eén sessie duurt zo'n 2 tot 3 minuten en doe je 2, 3 soms 4 keer achter elkaar. In de tijd dat je niet aan de beurt bent, word je geacht shadow boxing of bagwork te doen.
Bag work is dus de bewegingen op de bokszak, maar is ook series knieheffen tegen de zak aan. Het belangrijkste is: als je maar beweegt! Inmiddels is het rond half 9 en hebben we nog een kwartiertje krachttrainen. Opdrukken en diverse buikspieroefeningen, maar ook gewichten en autobanden komen hier aan te pas. Als afsluiter moeten we vaak series maken. Dit kunnen ook weer (buik)spieroefeningen zijn of op de zakken, meestal 50 keer achtereen het knietje of de zijwaartse of voorwaartse trap. Na 1 zijde zit je vaak al stuk en dan heb je nòg een kant..!!
Tegen negenen begint de Cool Down en het Stretchen. En dan mogen we onder de welverdiende douche. Koud, maar een heerlijke afkoeler!
Rond tienen heeft màmà het ontbijt klaar. Ontbijt en avondeten bestaan uit rijst met kip, ei, groenten en garnalen. En dat gaat er goed in na twee uurtjes van intensieve arbeid!
Daarna hebben we rust, waar we dan ook echt wel aan toe zijn!! Alle spieren worden nog even goed ingesmeerd en gemasseerd met de 'wonder olie' en meestal gaan we dan eerst weer even op bed of in de hangmat liggen. Na een uurtje zijn de meesten wel weer op de been en gaan we film kijken, een rondje lopen (gewoon wandelen ;D), naar de supermarkt of naar een van de wijken in het centrum van Bangkok.

De middagtraining begint tussen 15.00 en 15.30. En op deze training komen meestal ook een aantal locals.
De warming up bestaat 's middags uit alleen touwtjespringen, het is dan al warm zat. Gevolgd door rekken en strekken, inzwachtelen en shadow boxing. Daaropvolgend weer het bag- en padwork. En rond 5 uur komt er variatie in en ga ja 'sparren', oefenen met een tegenstander! De eerste dagen kreeg ik dan vaak techniektraining en waren de 'echte jongens' aan het sparren, maar op dag 3 was ik ook aan de beurt ..langzaamaan wordt het steeds echter.. Maar aldoende leert men! En ook heb ik al kennis mogen maken met het 'clinchen': elkaar, bij het hoofd, omklemd hebben, in elk geval je tegenstander in deze positie proberen te krijgen en deze dan met de knie of elleboog te bewerken of met judoworpen tegen de vloer te werken. Klinkt heel erg spannend allemaal en af en toe komt het er ook wel op aan (daar wordt je dan weer harder van..), maar het blijft een training en zowel bij het sparren als het clinchen wordt wel geacht een beetje rekening met de tegenstander te houden. Owh, en om je scheenbenen heb je beschermers tot aan je knieën om (daarom is het ook zo vewonderenswaardig dat ik van enkel tot knie toch bont en blauw ben..)
Drie kwartier later is het alweer tijd voor de series, waarin je vaak nog een beroep moet doen op je allerlaatste energie en krachten of op je karakter! En dan is het alweer tijd voor de cooling down en het stretchen. Rond 6 uur staan we voor de tweede keer onder de verkoelende sproeier. Na iedere training heeft niemand meer een droge draad om het lijf ..de jongens hebben meestal alleen een sportbroekje aan, wat dan wel weer leuk voor het zicht is.. Maar voor mij gaan er heel wat wasjes doorheen! Om kwart voor 7 heeft màmà het avondmaal weer op tafel, waarna we nog een aantal uur om te relaxen hebben. We gaan dan nog een film kijken of naar de 'night market' in de buurt. Rond 9 à 10 uur ligt iedereen plat.

De tijgerbalsem en het speciale middeltje van de Gym 'boxing liniment' waren de eerste dagen mijn beste vrienden. Spierpijn op spierpijn op spierpijn.. Maar de beste remedie is het oplossen met de oorzaak! Dus we gaan stug door en mijn (Friese) karakter komt ook hier goed van pas! Ik, maar ook de andere jongens, gebruiken de olie nog dagelijks, maar steeds minder spiergroepen hebben dit, echt, nodig en nu gebruik ik het vaak uit voorzorg. Met de dag en training begin ik me soepeler te voelen. Dit ook mede door de kuitmassage van de trainer. Welke ik pijnlijker vond dan de trappen en stoten die ik tot nu toe gekregen heb! en was dus totaal niet ontspannend, zoals ik tot nu toe gewend was. Er wordt dus goed op me gepast! ;)

In de loop van de week merk je ook dat iedereen vermoeider raakt, mede door de laatste paar slechte nachten. Als je niet wakker wordt van de keiharde donder klappen of bliksem flitsen dan word je wel gewekt door water in je gezicht! Door de storm waait de regen, door de rasters bovenaan in de muur, naar binnen. Deze zijn bedekt met muskietengaas en de openingen kun je verder niet afsluiten of afdekken.. En als je dan je deken (hoe dun die ook is) over je heen trekt, wordt je na een half uurtje badend in het zweet wakker, omdat dat weer te warm is.. Vandaar dat er overdag ook vaak nog even (bij)geslapen wordt.

Maar het gaat met de dag beter en door het sparren leer ik alles ook steeds beter in de praktijk over te brengen. Inmiddels is er ook twee keer een meid op de training geweest. Zij heeft, ongeveer dezelfde lengte en gewicht als mij en dat komt goed uit met het sparren. Zij doet dit nu een jaar, is (nog wel ;D) iets beter, maar ik word in ieder geval niet helemaal in elkaar getimmert en kan haar steeds meer weerstand bieden. Nog even doortrainen en misschien kan ik haar later in de week nog een keer de baas..!

Reacties

Reacties

marieke

Klinkt allemaal nogal heftig! Moeten we straks met een boog om je heen lopen?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active